Glad att jag bor i Sverige!

Tittade just på en dokumentär som handlade om droger och prostitution i Iran. Det var hemskaste hemskast. Jag kan inte förstå att ett land kan styras av en religös bok som förtrycker kvinnor. Egna ingångar för kvinnor, endast halv arvsrätt som kvinna, och du är helt enkelt bara hälften så mycket värd för att du föddes som kvinna.

Sen förstår jag att inte alla i Iran har det som dem i dokumentären som prostituerade sig för att kunna försörja sig och köpa droger, och tog med barnen till "jobbet". Precis som i alla samhällen så finns det uppdelningar mellan över- och underklass. Den ena lyckades i alla fall ta sig ur missbruket och prostitutionen när hon gifte sig, men i stället blev hon fånge i sitt eget hus och var livrädd för sin kontrollerande man. Vet faktiskt inte vilket som är bäst av de två alternativen!

Summarn av kardemumman är i alla fall att jag gillar sverige - där jämställdheten ligger mil före en hel del andra länder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0